EN   UA

01

КАФЕДРА ФАРМАКОЛОГІЇ ТА ТОКСИКОЛОГІЇЇ

Завідувач кафедри, професор, доктор ветеринарних наук, член-кореспондент НААНУ  Гунчак Василь Михайлович 

 

joomla шаблоны
Качественное создание сайтов в Санкт-Петербурге.
dle-joomla.ru

666665555

З 2 жовтня по 1 грудня 2023 року я мала унікальну можливість взяти участь у міжнародному науково-педагогічному стажуванні у Фінляндії. Пілотний проєкт для українських освітян реалізувався за підтримки:

  • Мерії міста Сіппола, Фінляндія;
  • Польсько-української фундації “Інститут Міжнародної Академічної і Наукової Співпраці” (IIASC);
  • Департаменту освіти ЛОДА;
  • Обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти ЛОІ ППО;
  • Центру освіти дорослих ДВНЗ “Ужгородський національний університет”

 

Учасники стажування мали змогу ознайомитися з передовою освітньою системою Фінляндії, поглибити розуміння інклюзивних практик у фінських освітніх закладах від дитячого садочка до закладу вищої освіти.

56565666

Загалом система освіти у Фінляндії вважається однією з найкращих у світі та славиться нетрадиційним підходом до навчального процесу. Варто перелічити основні риси фінської освіти:

  • Рівність. Безкоштовна та доступна для всіх на всіх освітніх рівнях: дошкільна освіта, загальна середня освіта та вища освіта;
  • Гра. Великий акцент надається ігровим методикам навчання;
  • Вибір. Учні та батьки мають вільний вибір школи та предметів, які хочуть вивчати. Це сприяє індивідуалізації;
  • Автономія та довіра. Високий рівень кваліфікації педагогів – у школах часто працюють педагоги кандидати наук. Учителі у школі мають високий рівень автономії в плануванні та викладанні уроків;
  • Мінімальна кількість домашньої роботи. Фінські учні отримують малу кількість домашньої роботи, що допомагає виділяти більше часу на активний відпочинок та саморозвиток;
  • Інклюзивність. Система активно підтримує інклюзивність, надаючи можливість дітям зі спеціальними потребами та забезпечуючи їм підтримку у навчанні.

56565

Освіта у Фінляндії поділяється на кілька рівнів:

  1. Дошкільна освіта (Esiopetus): обов’язкова для дітей віком 6 років. Важливим елементом на цьому рівні є гра та розвиток соціальних навичок.
  2. Загальна середня освіта (Perusopetus): обов’язкова для всіх дітей віком від 7 до 16 років. Триває зазвичай 9 років та охоплює базові предмети, а також предмети за вибором у старших класах.
  3. Післязагальноосвітня (Lukio або Ammattikoulu): Lukio готує до вищої освіти та вивчення наукових предметів; Ammattikoulu спрямований на навчання практичних навичок та підготовку до конкретних професій.
  4. Школи закритого типу. Проте такі школи не є загальнопоширеною практикою в системі освіти. Фінська система освіти славиться своєю відкритістю, рівністю та доступністю для всіх, і підтримує інклюзивність та рівні можливості для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх індивідуальних потреб чи певних обставин. У випадках, коли дитина потребує більш спеціалізованої освіти або підтримки, фінська система може надавати індивідуальні плани та послуги для допомоги у розвитку та навчанні дитини. Однак основним принципом залишається інклюзивність та навчання разом із ровесниками. У Фінляндії закриті школи зазвичай асоціюються з певними видами приватних навчальних закладів, які пропонують альтернативний підхід до освіти, але вони залишаються в меншій кількості та не є типовими у фінській системі освіти.
  5. У Фінляндії є 10 університетів з градацією на класичні та прикладні науки. Вищого навчального ветеринарного закладу у Фінляндії немає. Проте є кілька ветеринарних факультетів. Уже з дев’ятого класу учні обирають ті предмети, які допоможуть вступити до університету.

Інклюзивна освіта у Фінляндії забезпечує рівні можливості для всіх учнів та студентів, включаючи тих, у кого є особливі освітні потреби. Ось як інклюзія виглядає на різних етапах освітнього процесу:

  • У дошкільних закладах враховуються потреби усіх дітей, і намагаються створити середовище, яке сприяє їхньому розвитку. Вчителі та фахівці працюють разом із батьками та іншими спеціалістами для визначення потреб кожної дитини та розроблення індивідуальних планів підтримки.
  • У загальноосвітніх школах забезпечують інклюзивне середовище, де діти з різними освітніми потребами навчаються разом із загальною групою. Розробляють індивідуальні навчальні плани для учнів із особливими потребами, і вони можуть отримувати різні форми підтримки (додаткові уроки, психологічну підтримку, асистентів). Учні, які вибрали загальноосвітні (Lukio) чи професійні (Ammattikoulu) заклади освіти, також можуть отримувати індивідуальну підтримку відповідно до своїх потреб. Фахівці співпрацюють з учнями та їхніми сім’ями, щоб забезпечити необхідні умови для успішного навчання завдяки індивідуальним навчальним планам.
  • У вищих закладах освіти продовжується підтримка для студентів зі спеціальними потребами. Заклади надають адаптивні середовища, технічні засоби та інші ресурси, які допомагають студентам зосередитися на навчанні та досягти успіху.

Про інклюзію у Фінляндії не говорять – нею живуть. Як пояснювали наші тьютори: розуміння людей з особливими потребами прийшло із радянсько-фінською війною (1939–1940 років), коли у кожній родині були особи з інвалідністю, і це для виховання молодого покоління мало ключове значення. Тому сьогодні інклюзія працює від перших кроків дитини.

У Фінляндії важливий акцент робиться на індивідуальному підході, сприянні самостійності та розвитку кожної дитини чи студента, незалежно від їхніх особливостей чи обмежень. Система освіти спрямована на розвиток учнів та студентів, а не на тестування та оцінювання. Загалом система освіти у Фінляндії ґрунтується на творчості, самостійності, критичному мисленні та співпраці.

Разом із вивченням системи освіти та інклюзії ми отримували багато нових знань та додаткової інформації.

Наприклад, ні для кого не є таємницею, що у Фінляндії є дві державні мови: фінська та шведська. Проте мало кому відомо, як стати держслужбовцем у цій країні. Отже, ти повинен знати дві мови. Якщо після закінчення школи ти маєш сертифікат про знання фінської мови, то іспит на знання мови ти складаєш зі шведської мови, і навпаки.

Безкоштовне навчання у закладах вищої освіти є доступним за умови володіння фінською або шведською мовою. Зазвичай для вступу у ЗВО необхідно атестат про закінчену середню освіту, складений незалежний іспит. Іноді університети вимагають рекомендаційні листи та інші документи – це залежить від напряму, на який абітурієнт подає документи.

Навчання студентів у ЗВО передбачає багато дослідницької роботи. Якщо теоретичний матеріал брати за 100 % – 20 % подає викладач, а 80 % студент опрацьовує самостійно.

Студенти багато працюють самостійно.

Цікавим є те, що у Фінляндії учні та студенти офіційно звертаються до своїх учителів та викладачів “пан”, “пані”. Неофіційне звертання студентів до викладачів у Фінляндії може бути дещо невимушеним, але все ж ввічливим. Зазвичай студенти використовують ім’я викладача та слово “sinä” (ти), що є неофіційним звертанням. Цей спосіб спілкування вказує на більш невимушені та дружні стосунки.

Загалом у Фінляндії спілкування між студентами та викладачами досить невимушене та відкрите, і студенти можуть спілкуватися з викладачами без зайвої формальності, особливо поза аудиторією.

Як підсумок місячного навчання, фінська освітня модель для мене це насамперед:

  • Індивідуальний підхід. Фінська система освіти ставить акцент на індивідуальному підході до навчання. Учні та студенти із особливими потребами отримують індивідуальні навчальні плани, які враховують їхні потреби та розвиток. Це допомагає кожній дитині розвиватися у власному темпі.
  • Дошкільна підготовка. Дошкільна освіта є ключовим етапом. Вона не тільки готує до навчання в загальній школі, але й визначає потреби кожної дитини, щоб надати їм необхідну підтримку.
  • Наголос на грі. Одним із основних принципів фінської освіти є гра. Гра використовується для розвитку соціальних навичок, сприяє комунікації та підвищує інтерес до навчання.
  • Відсутність оцінок у початковій школі. Учні початкових класів не отримують оцінок, щоб не створювати конкурентний тиск. Це сприяє створенню позитивного навчального середовища та уникненню відчуття виключення.
  • Співпраця з батьками. Фінська система активно залучає батьків до навчального процесу. Їх розглядають як партнерів та вони мають можливість вносити свій вклад у формування навчальної траєкторії дитини.
  • Фахівці в закладах освіти. Вчителі та викладачі у Фінляндії часто співпрацюють зі спеціально навченими фахівцями – асистентами, які допомагають учням із особливими потребами. Це забезпечує ефективну підтримку та сприяє включенню кожного.
  • Фізична активність: Фінляндія надає великого значення фізичній активності, яка включається у навчальний план. Це допомагає у покращенні фізичного та емоційного стану учнів і студентів.
  • Співпраця закладів освіти: Заклади освіти співпрацюють з метою обміну найкращими практиками та ресурсами. Це забезпечує єднання сил для покращення умов навчання.
  • Постійне оновлення. Фінляндія не стоїть на місці і постійно вдосконалює свою освітню систему. Запровадження новітніх методів та технологій дає змогу забезпечувати високий рівень надання освітніх послуг.

Архітектура невеликих містечок Фінляндії

Природа Фінляндії. м.Котка

P.S. Приємно бачити підтримку України Фінляндією: прапор України на головному вокзалі Гельсінкі, біля центрального входу у бібліотеку OODI, на вулицях та площах.

Алла Винярська, доцент кафедри фармакології та токсикології

Современный женский журнал.
Платные премиум shablony-dle.ru/
dle-joomla.ru