Майстер-клас для вчителів біології львівських шкіл
- Деталі
-
Опубліковано: 21 листопада 2024
-
Перегляди: 69
Недавно на кафедрі фармації та біології Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького відбувся Майстер-клас для вчителів біології львівських шкіл.
Під час зустрічі викладачі кафедри продемонстрували особливості викладання різних біологічних дисциплін. Так, при вивченні ботаніки, фармацевтичної ботаніки та гідроботаніки використовуються гербарні зразки рослин, виготовлені різними поколіннями викладачів кафедри біології. Для проведення анатомічних досліджень рослин та мікроаналізу лікарських рослин використовують нові мікроскопи, фотокамеру для мікрофотографування. Для визначення рослин застосовують унікальні муляжі квіток рослин, виготовлені ще на початку минулого століття. Також унікальні препарати та мікропрепарати використовують при вивченні зоології.
Оскільки значна частина лікарських препаратів рослинного походження, знання морфолого-анатомічних особливостей будови рослин має значення для ідентифікації лікарської рослинної сировини. У лабораторії кафедри проводиться ідентифікація лікарської рослинної сировини з використанням засобів унаочнення (таблиць, гербаріїв) та мікроскопів і фітохімічний (якісний та кількісний) аналіз лікарської рослинної сировини з використанням лабораторного обладнання.
Вчителі також познайомилися з приладами, які використовуються для виготовлення ліків при вивченні аптечної промислової технології лікарських засобів. При вивченні аптечної технології ліків на 3 курсі студенти мають можливість з дозволу викладача власноруч виготовляти, контролювати, пакувати й оформляти до відпуску різні лікарські форми, заповнювати відповідний паспорт письмового контролю (ППК). Зокрема під час проходження теми «Порошки» студенти виготовляли порошки з вітаміном С і глюкозою, порошки з важкоподрібнюваними речовинами камфорою і ментолом, «Антигрипін» та ін. У процесі вивчення «Рідких лікарських форм» готували 5 % розчин новокаїну, краплі оральні серцеві, назальні і вушні, настої та відвари з лікарської рослинної сировини. Вивчаючи «Мʼякі лікарські форми» мали можливість виготовити мазі камфорну, стрептоцидову, пасту Ласара, супозиторії з фурациліном методом викачування. Очні краплі з кислотою борною і цинку сульфатом готували при проходженні теми «Стерильні лікарські форми».
У процесі вивчення дисципліни «Промислова технологія лікарських засобів» (тема «Таблетки») на 4 курсі студенти мають можливість за допомогою лабораторного пресу виготовляти таблетки прямим пресуванням і пресуванням з попереднім гранулюванням, готувати таблетки зі сухим покриттям. Для отриманих власноруч таблеток студенти проводять контроль їх якості. Зокрема, у навчальній лабораторії для цього є в наявності відповідні прилади. Так визначення міцності таблеток студенти визначають на приладі для вимірювання міцності на стискання, за допомогою фріабилятора визначають міцність на стирання. Визначення часу розпадання таблеток проводять на приладі з кошиком, що хитається. Час розчинення таблеток студенти визначають на приладі з кошиком або з лопаттю, що обертається.
У лабораторії хімії та біохімії викладачі кафедри демонстрували методики хімічного та біохімічного аналізів та деякі сучасні методики, які використовуються в навчальному процесі здобувачів спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація».
Важливу ланку у підготовці фахівців-фармацевтів відіграє біохімія. Досліди з біохімії, що мають значення для фармації та клініки, можна провести в лабораторії: Дослід 1. Вплив жовчі на активність ліпази; Дослід 2. Визначення кальцію в сечі (проба Сульковича); Дослід 3. Якісні реакції на гормони (інсулін та адреналін); Дослід 3.1. Біуретова реакція. Принцип методу. Інсулін є простим білком і дає характерні кольорові реакції на білок; Дослід 3.2. Реакція Фоля. Сірковмісні амінокислоти, особливо цистеїн і цистин, при кип’ятінні з лугом втрачають сірку, яка відщеплюється у вигляді сірководню. Сірководень, взаємодіючи з лугом, утворює сульфіди, які можна виявити при додаванні плюмбуму ацетату (реактиву Фоля). Сульфіди утворюють з ним коричневий або чорний осад плюмбуму сульфіду; Дослід 4. Реакція з хлорним залізом на адреналін. Принцип методу. Адреналін легко окиснюється на повітрі з утворенням адренохрому, який дає смарагдово-зелене забарвлення із феруму хлоридом.
Фармацевтична хімія – наука прикладна. Вона базується на знанні таких хімічних наук: неорганічна, органічна, аналітична, фізична, колоїдна, біологічна хімія. У тісному зв’язку з неорганічною та органічною хімією фармацевтична хімія досліджує способи синтезу лікарських речовин. Оскільки їх дія на організм залежить як від хімічної структури, так і від фізико-хімічних властивостей, фармацевтична хімія використовує закони фізичної хімії. При здійсненні контролю якості лікарських засобів застосовують методи аналітичної хімії, реакції і процеси органічної хімії. Саме інтегруючи закони і методи багатьох наук, фармацевтична хімія стоїть на сторожі якості лікарських засобів, а значить, і здоров’я людини. В хімічній лабораторії кафедри можна продемонструвати різні методи контролю якості ліків.
До послуг студентів на кафедрі обладнана фармакологічна лабораторія. Проведення практичних занять також відбувається на базі мережі аптек «Подорожник». Налагоджена тісна співпраця з дослідження лікарських рослин з Пряшівським університетом, фірмою «Агрокарпати» та лабораторією «Календула» (Словачина).
Кафедра має тісту співпрацю з мережами аптек «Подорожник», «Бажаємо здоровʼя», «Соціальна аптека», «Доброго дня» та фармацевтичним підприємством «Галичфарм».
Цей майстер-клас став чудовою можливістю для вчителів біології ознайомитися з різними методиками, які використовуються у підготовці майбутніх фахівців ОП «Фармація». Дякуємо всім учасникам за активну участь та сподіваємося на подальшу співпрацю зі школами.
Допис підготувала Мирослава ГРИЦИНА, завідувач кафедри фармації та біології, доцент