Викладач і викладання: сучасні реалії та майбутні перспективи в Україні
- Деталі
-
Опубліковано: 29 грудня 2022
-
Перегляди: 959
Викладач і викладання: сучасні реалії та майбутні перспективи в Україні Цьогорічний, 2022 року, захист кваліфікаційних робіт здобувачами магістерського рівня ОПП «Освітні, педагогічні науки» був не менш особливим, ніж рік у цілому: COVID-19, що ніде не дівся; вимкнення енергопостачання, що суттєво ускладнили етап власне завершення написання
роботи; і війна, війна, війна з її тривогами та жахами, які неможливо ставити в один перелік ні з чим.
Однак живий про живе думає, як влучно зауважує українська народна мудрість, тому захист успішно завершив цей хвилюючий та проблемний цикл навчання наших тепер уже магістрів.
Під головуванням Ірини Дарманської, доктора педагогічних наук, професора, декана факультету початкової освіти та філології Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, нашого партнера, відбулася справжня педагогічна конференція, оскільки не лише тематика, обрана в рамках спеціальності, а й набутий нашими здобувачами практичний освітянський досвід спонукали до жвавої дискусії, обговорення животрепетних тем реалій, практичних проєкцій досліджуваних предметів, особистих рефлексій щодо них.
Цьогорічні випускники обрали педагогічну професію як свій новий шлях у житті, тому п’ятеро (з шести) вже стали до праці в різних закладах освіти.
Пундяк Тарас, директор Яворівської початкової школи Яворівської міської ради Львівської області, доцент кафедри епізоотології нашого університету, досліджував тему сучасного викладання як творчо-інноваційної діяльності. В ході обговорення висловив думку про те, що навіть найбільш рутинні теми і змісти засвоюються краще, коли викладач відходить від
традиційних способів викладання, пропонує інтерактивні завдання, стимулює до прийняття рішень студентами, застосовує новітні можливості, яких уже немало накопичено в практичних цифрових застосунках.
Придворова Наталія, викладач інформатики та інформаційних технологій Львівського вищого професійного училища технологій та сервісу, висвітлюючи тему зміни дизайну робочого місця викладача (з авдиторії, безпосередніх комунікацій в домашні чи й більш екстремальні умови) поділилася результатами власних досліджень, проведених двічі: в листопаді 2021 та жовтні 2022. Одержані результати, хай і без широкомасштабного охоплення, однак із дотриманням усіх інших умов, засвідчили, що викладачі вже адаптувалися до постійно змінних умов навчання, хоча низка проблем матеріального, психологічного характеру залишається актуальною.
Заяць Олена, викладач спеціальних дисциплін ВСП «Рожищенський коледж ЛНУВМБ імені С.З. Ґжицького», доповіла про вивчені нею професійно-педагогічні характеристики викладача як чинники якості вищої освіти.
Магістранка звернула увагу присутніх на те, що від якості праці кожного викладача зокрема, від рівня відповідності його особистісних характеристик вимогам професіоналізму прямо залежить результативність вищої освіти у вимірі здобувачів освіти.
Презентація результатів кваліфікаційного дослідження Олегом Васьківим щодо нових сценаріїв професійно-педагогічної кар’єри викладачів викликала непідробний інтерес не лише у здобувачів, а й у членів екзаменаційної комісії, оскільки всі розуміють наближення достатньо радикальних змін системного характеру, отже, й невідворотність кар’єрних трансформацій. За словами магістранта, що ґрунтуються на проведеному науковому пошуку, можливості не зникають, хоча й інституційно перетворюються, наприклад цілком можливим є варіант роздержавлення закладів вищої освіти, отже, вступу викладачів до більш активної фази конкурентної боротьби.
Зайцева Оксана, інструктор із фізичного виховання ЗДО 165 «Барвінок» м. Львова, у своїй доповіді особливий наголос зробила на шкоді, що її завдає однобоке трактування освітньої сфери як зорієнтованої лише на якийсь один ціннісний напрям, адже освіта, особливо вища, – це момент розширення горизонтів особистості. Це, за словами магістрантки, не лише констатація результатів, отриманих нею в ході дослідження, а й власний життєвий досвід. «Головною цінністю освіти є вона сама», – так завершила свій виступ пані Оксана.
Зоряна Байовська, вихователь ЗДО «Берізка» с. Підберізці Львівського району Львівської області, доповідаючи про методологічні передумови формування індивідуального педагогічного стилю викладача, відзначила, що індивідуалізація, переорієнтування на суб’єкт-суб’єктність в освітніх взаємодіях не зосереджується лише на підтримці суб’єктності студента, а й повинна стимулювати зміцнення суб’єктності викладача, що практично відбувається саме в ході формування індивідуального стилю. Викладач не зірка
шоу-бізнесу, однак свій підхід, власний арсенал засобів навчання, прихильність до певних сценаріїв спілкування разом із особистісними рисами – все створює
сприятливі передумови для результативного освітнього процесу.
Віримо в те, що наших магістрів чекає довгий і продуктивний педагогічний шлях, що наша держава встоїть, що війна закінчиться перемогою Правди. Надихаємося словами Максима Рильського, що лунають із 1941 в 2022 та відгукуються в наших серцях:
Україно моя! Чисті хвилі ланів,
Променисті міста, голубінь легкокрила!
Україно! Сьогодні звірів-ворогів
Ти грудьми вогняними зустріла…
Мати ніжна моя! Знай: по бурі тяжкій
Перемога засяє дзвінка і погідна.
Славен буде в народах священний твій бій,
Славен серп твій і меч твій, свята моя, рідна!
Допис підготувала гарант ОП «Освітні, педагогічні науки» проф. Олеся Смолінська