Перший Український педагогічний конгрес: тяглість ідей та сучасні проєкції на якість освітньої програми «Освітні, педагогічні науки»
- Деталі
-
Опубліковано: 06 листопада 2025
-
Перегляди: 63
4–5 листопада у Львові та селі Вузловому Львівської області відбувся VI Всеукраїнський Педагогічний Конгрес, який об’єднав педагогічну спільноту з різних регіонів України. Цьогорічною концептуальною основою Конгресу стало осмислення ідей та рішень Першого Українського Педагогічного Конгресу 1935 року, що відбувся у Львові 90 роками раніше і став важливою подією у формуванні української національної педагогічної думки та стратегії національного виховання.
Перший Український педагогічний конгрес 1935 року був відповіддю на політичні виклики свого часу, коли українська школа в Галичині зазнавала активних обмежень прав на навчання рідною мовою, тиску на українську культурну ідентичність. У цих умовах українські педагоги поставили перед собою завдання об’єднання зусиль для захисту української мови і національного виховання, формування ідеалу громадянина, здатного розбудовувати духовну та матеріальну культуру своєї держави.
Конгрес 1935 року став платформою співпраці педагогів, науковців і громадських діячів, які декларували необхідність протидії асиміляційній політиці, підтримки української школи та формування цілісної системи національного виховання. Саме тому звернення до його резолюцій і постанов сьогодні має глибокий зміст: воно актуалізує питання національної самоідентифікації, стійкості освіти перед зовнішніми загрозами та необхідності стратегічного бачення майбутнього України.

З вітальним словом до учасників звернувся професор Петро Сікорський, доктор педагогічних наук, почесний академік НАПН України та голова Всеукраїнського товариства «Рідна школа». Також учасників привітав академік Василь Кремінь, доктор філософських наук, професор, президент Національної академії педагогічних наук України та голова комітету Конгресу. Він підкреслив, що сучасна школа має не лише передавати знання, а формувати здатність осмислювати історичний досвід, усвідомлювати цінність державності та відповідальність за майбутнє країни. Модератором заходу виступив професор Григорій Васянович, доктор педагогічних наук, професор кафедри гуманітарних дисциплін і соціальної роботи Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. Він забезпечив послідовну логіку роботи Конгресу, поєднавши історичні рефлексії з сучасними педагогічними стратегіями.
У роботі Конгресу взяли активну участь науково-педагогічні працівники кафедри філософії та педагогіки доктор педагогічних наук професор Олеся Смолінська, доктор політичних наук професор Ігор Бегей, доцент кафедри Олег Огірко.
Цей науковий форму вирізнявся не лише глибоким переосмислення сучасності й актуальності ідей 90-річної давності, а й виробленням практичних кроків щодо вдосконалення освіти в її академічному та практичному вимірах.
В режимі нетворкінгу відбулася низка зустрічей та бесід щодо перспектив розвитку педагогічної освіти, зокрема обговорення освітньо-професійної програми другого (магістерського) рівня вищої освіти «Освітні, педагогічні науки», що користується неабиякою популярністю серед вступників. Особливо важливо, що педагогічну освіту прагнуть здобувати дорослі студенти, це – їхній свідомий вибір якості та потуги цієї ОП.
Серед зустрічей – бесіда «на полях» Конгресу з автором найкращих для педагогічної освіти підручників з вікової та педагогічної психології доктором психологічних наук професором Мирославом Савчиним - завідувачем кафедри психології Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, одним із засновників Української Асоціації Християнської Психології, членом Правління УАХП, головою Вченої ради Асоціації. Спільно дійшли згоди про основний напрям викладання психологічних дисциплін педагогам.

Також результатом плідної співпраці стали домовленості щодо рецензування ОПП провідними представниками української академічної педагогічної науки.
Слід зауважити, що цьогорічне обговорення ОПП «Освітні, педагогічні науки» відбувається під впливом ідей Першого Українського педагогічного конгресу. Так, наприклад, в ході роботи світоглядно-ділового круглого столу-дискусії у Глинянах «Перший Український Педагогічний Конгрес: актуальні ідеї 90-річного віку» (30 жовтня 2025 р.) гарант ОП професор Олеся Смолінська зустрілася з головою Глинянської міської ради п. Володимиром Чорнописом та начальницею відділу освіти, культури, молоді та спорту Глинянської міської ради п. Мирославою Колодій, директором Застаненського ЗЗСО l-lll ст. п. Надією Куць, головниим спеціалістом відділу освіти, культури, молоді та спорту Глинянської міської ради п. Нелею Мельник. Питання налагодження живого зв’язку університетської освіти й науки та освітніх потреб громад було обговорено з головою Благодійної організації «Фонд розвитку Глинян» Олегом Гуралем.
Такими широкими можливостями для вдосконалення освітньо-професійної програми «Освітні, педагогічні науки» ми зобов’язані стейкхолдеру ОП – Михайлові Яворському, кандидатові технічних наук, директорові Львівського обласного об’єднання працедавців, Заступнику голови Всеукраїнського товариства «Рідна школа».
Такі горизонтальні обговорення дозволяють виявити найбільш животрепетні проблеми, стати на шлях їх розв’язання.
Допис підготувала Олеся СМОЛІНСЬКА, гарант ОП «Освітні, педагогічні науки», професор
